Ce este intervenția psihopedagogică?
Este o formă de intervenție specializată ce vizează dezvoltarea și îmbunătățirea performanțelor școlare și comportamentale ale copiilor și adolescenților. Scopul principal al intervenției psihopedagogice este de a identifica și de interveni în dificultățile de învățare, adaptare și comportament al elevilor pentru a le permite să atingă un nivel optim de funcționare. Ex. : dezvoltarea abilităților de scris-citit, motrice, cognitive, emoționale, comportamentale.
Cui se adresează?
Intervenția psihopedagogică se adresează în principal copiilor și adolescenților care întâmpină dificultăți în procesul de învățare sau dificultăți în adaptarea în mediul școlar, cu tulburări specifice / dificultăți de învățare, ADHD, tulburări de conduită, dificultăți de gestionare a emoțiilor, elevi cu nevoi educaționale speciale.
Ce se întâmplă în timpul unei ședințe de intervenție psihopedagogică?
Intervenția este ghidată de obiectivele individuale ale copilului sau adolescentului. În general prima/ primele ședințe sunt de evaluare ( observație, discuții, anamneză, teste, chestionare și interviuri standardizate) după care se alcătuiește lista de obiective. Se aleg cele imediate în funcție de nevoile copilului, părinților și profesorilor. Aceste nevoi pot include dezvoltarea abilităților academice, dezvoltarea strategiilor de învățare eficientă și îmbunătățirea comportamentului (managementul emoțiilor). După stabilirea obiectivelor se creează un plan de intervenție individualizat. În timpul ședințelor vom desfășura activități practice, de învățare, jocuri, discuții. Evaluările periodice permit adaptarea, reajustarea planului de intervenție. Psihopedagogul colaborează strâns cu părinții și profesorii, acest lucru maximizează performanțele elevului.
În funcție de progresul elevului și de atingerea obiectivelor stabilite intervenția poate fi finalizată. Însă de cele mai multe ori această intervenție este una de lungă durată, asigură menținerea rezultatelor obținute precum și sprijin pe tot parcursul dezvoltării. Fiecare ședință este individualizată in funcție de nevoile, nivelul de dezvoltare și preferințele fiecărui copil astfel încât intervenția să sprijine dezvoltarea globală.